Project Almeweg
Ter plaatse van de Almeweg is het voornemen om het plangebied ‘Aan de Kabroeksebeek’ te realiseren. Hierbij worden de bestaande gebouwen (tuinderskassen en woningen) gesloopt en wordt nieuwbouw van appartementen en een kindcentrum gerealiseerd. Tevens dient ook het omliggend gebied en infrastructuur opnieuw te worden ingericht. Hiervoor is HMB gevraagd om voorafgaand aan deze herontwikkeling een milieutechnisch (bodem)onderzoek uit te voeren.
Het onderzoek richt zicht op de bestaande wegen, watergangen en de nieuw te realiseren paden en wegen. Bij het onderzoek wordt gekeken naar de actuele kwaliteit van de (water)bodem, funderingslagen en de teerhoudendheid van asfalt.
Voorafgaand aan het onderzoek wordt allereerst informatie verworven bij gemeentes, provincie, bekende websites (denk aan historische kaarten, bodemopbouw etc.) en een locatie-inspectie. De verzamelde informatie dient vervolgens als basis voor de te volgen onderzoeksstrategie. Voor onderhavig onderzoek aan de Almeweg is onderscheid gemaakt in een tiental deellocaties die separaat onderzocht worden. Ter communicatie naar de veldwerkers wordt vervolgens een boorplan opgesteld (zie onderstaand voorbeeld).
Met behulp van de plannen en veldwerkgegevens zijn vervolgens de betreffende werkzaamheden uitgevoerd (zie ook foto’s).
De genomen monsters van zowel het asfalt, de fundering en de bodem zijn vervolgens voor analyse aangeboden bij de betreffende laboratoria.
Op basis van de analyses resultaten bleek vervolgens dat een deel van het asfalt teerhoudend was. Bij de uitvoering van de freeswerkzaamheden dient derhalve onderscheid gemaakt te worden tussen het teervrije en het teerhoudende asfalt.
De funderingslagen (onder de verhardingen) voldeden allemaal aan de gestelde normen. In het materiaal zijn ook geen verhoogde parameters (waaronder ook asbest) aangetroffen.
Voor de resultaten van het grondonderzoek is onderscheid gemaakt in de verontreinigde grond en niet verontreinigde grond. Op basis van de resultaten bleek namelijk dat ter plaatse van een van de wegen een oude zinkassenweg aanwezig is geweest. In de betreffende bodemlagen zijn verhoogde gehalten koper, zink en lood aangetoond. De betreffende grondlagen dienen separaat gesaneerd te worden. In de overige bodemlagen waren ten hoogste enkele lichte verontreinigingen aangetoond. Voor de afvoer van de grond is door HMB nog aanvullend een ontgravingskaart opgesteld voor de afvoer van de grond (zie onderstaande afbeelding). Hierbij zijn ook de resultaten van eerder onderzoeken integraal opgenomen.
Met behulp van onderzoek is vervolgens door de opdrachtgever een bestek opgesteld waarna het project uitgevoerd kan worden.
Project in beeld
Boringen Bösdael
U heeft het vast al gezien. Tussen de gebouwen in Bösdael wordt al een hele tijd geboord. Maar waarom? Zit er olie, gas of kolen? Nee, niets van dat alles. Het gaat om aardwarmte, een duurzame energiebron. Hoe dieper je gaat, hoe warmer het water wordt. In totaal worden er maar liefst 46 gaten van 150 meter diep geboord. De diameter is 152 millimeter. In die gaten worden PE-leidingen met een diameter van 40 millimeter geplaatst. Deze worden als lussen gemonteerd in het geboorde gat zodat er water kan circuleren. Het is een gesloten systeem en komt dus niet in aanraking met het drinkwater. Het water dat naar boven wordt gehaald heeft een temperatuur van ongeveer 12-14 graden.
Dit water gaat eerst naar een verzamelpunt en van daaruit naar een warmtepomp die de temperatuur brengt. In de winter wordt de warmte gebruikt om te verwarmen en in de zomer kan ermee gekoeld worden.
Daarna worden er nog sleuven gegraven vanuit de bronnen naar de technische ruimte waarin horizontale leidingen worden gemonteerd. In het voorjaar zal de tuin weer worden hersteld met nieuwe beplanting, bestrating en zullen de bankjes teruggeplaatst worden.